Škandál v Indianapolise

Autor: Gabriel Vass | 19.8.2020 o 11:54 | (upravené 19.8.2020 o 13:17) Karma článku: 10,41 | Prečítané:  10252x

Písal sa 19. jún 2005 – deň, kedy Formula 1 zo seba urobila najväčších hlupákov v dejinách motošportu. Doplatili na to najmä platiaci diváci a Formula 1 si v Amerike na niekoľko rokov zavrela dvere. Poďme ale poporiadku.

(Článok pôvodne vyšiel na portáli Takurčitee)

Indianapolis Motor Speedway

Pre mňa bol okruh v Indianapolise najobľúbenejším zo všetkých. Obsahoval technické pasáže, šikany, ale hlavne nekonečnú klopenú rovinu na štýl pretekov NASCAR. A táto klopená rovina bola jablkom sváru v roku 2005.

Nové pravidlá a dvaja kohúti na bojisku

Práve v tomto roku vstúpilo do platnosti pravidlo, že počas zastávok v boxoch sa nemohli prezúvať pneumatiky. Mohlo sa len tankovať. Výnimkou boli defekty, výrazné deformácie na pneumatikách a zmena počasia, ktorá by vyžadovala nasadenie mokrých zmesí. Našťastie, po tejto sezóne bolo toto nelogické pravidlo zrušené. V súčasnosti sú pravidlá nastavené presne opačným spôsobom. Prezúvať sa môže, ale tankovanie je zakázané. Snáď sa raz dočkáme aj zrušenia zákazu tankovania.

V súčasnej F1 je výhradným distribútorom pneumatík talianska firma Pirelli. V roku 2005 však boli na scéne dvaja kohúti: japonský Bridgestone a francúzsky Michelin. V tom roku súťažilo desať tímov, z toho sedem obúvalo Micheliny (McLaren-Mercedes, BAR-Honda, Renault, Williams-BMW, Sauber-Petronas, Red Bull-Cosworth a Toyota) a zvyšné tri (Ferrari, Jordan-Toyota, Minardi-Cosworth) používali značku Bridgestone.  

Nespoľahlivý Michelin

Celý problém sa začal počas piatkového voľného tréningu, keď monoposty jazdiace na Michelinoch pociťovali problémy so svojimi pneumatikami. Vždy v dlhej klopenej zákrute pred cieľovou rovinkou. Vyvrcholilo to ťažkou nehodou Ralfa Schumachera na Toyote.

Po tréningu Michelin poslal šesť problémových pneumatík na okamžitú analýzu do Francúzska a obratom boli zaslané nové, odlišné sady do miesta pretekov. Ani tie ale neboli o nič lepšie. Kým dorazili, Michelin vydal odporúčanie svojim tímom, aby obmedzili pobyt na trati na minimum.

Obavy sa potvrdili, keď analýza nakoniec preukázala nadmerné zaťaženie pneumatík v klopenej zákrute č. 13, ktorá nemá obdobu na žiadnom inom okruhu F1. Michelin vydal stanovisko, že garantuje spoľahlivosť svojich pneumatík iba po dobu desiatich kôl. Preteky ich však mali naplánovaných 73.

Prečo ale nemali tento problém Bridgestony? Pretože boli o niekoľko krokov pred svojou konkurenciou. Rok predtým sa na tejto trati uskutočnili preteky Brickyard 400 a Indianapolis 500 a výhradný dodávateľ pneumatík pre tieto závody bola firma Firestone. Tá si všimla nadmerné zaťaženie pneumatík v klopenej zákrute a požiadala o výmenu asfaltu, ktorá bola vykonaná medzi týmito dvoma pretekmi.

V Bridgestone zaradili dáta z týchto pretekov do výskumu a vývoja pneumatík pre budúcoročné preteky F1. Zistili, že im je prednejšia spoľahlivosť pred rýchlosťou. Preto o rok neskôr jazdili monoposty Ferrari v tréningoch a kvalifikácii horšie časy ako obvykle. Vedeli, že v dlhých pretekoch budú mať výrazne navrch pred tímami, ktoré využívajú služby Michelin.

Kvalifikácia v sobotu prebehla bez väčších problémov. V nedeľu ráno pred pretekmi ale nastal chaos. Sedem tímov s Michelinmi zvolalo stretnutie a navrhlo narýchlo pridať šikanu pred klopenú zákrutu č.13, aby znížili rýchlosť monopostov a ušetrili pneumatiky. S týmto návrhom súhlasili aj dva tímy od Bridgestonu, Jordan a Minardi. Jedine Ferrari na čele s Jeanom Todtom návrh rezolútne zamietlo a tak sa muselo pretekať podľa pôvodného scenára.

Preteky, ktoré nemali obdobu

O druhej hodine miestneho času sa všetky monoposty postavili na štartovací rošt ako obvykle. Na konci zavádzacieho kola však sedem tímov s pneumatikami od Michelinu zamierilo do boxov. Vstupom do zavádzacieho kola teda splnili formálnu povinnosť štartu, takže im nehrozila pokuta za nezúčastnenie sa pretekov.

Do pretekov šokujúco vstúpilo len šesť jazdcov z troch tímov: M. Schumacher a Barrichello z Ferrari, Monteiro a Karthikeyan z Jordanu a Albers s Friesacherom z Minardi. Bol to nevídaný škandál. Diváci pískali a v húfoch opúšťali tribúny.

Preteky nakoniec vyhral Schumacher pred Barrichellom a Monteirom. Oba Jordany dostali of Ferrari jedno kolo navyše a jazdci Minardi dve.

Po bitke je každý generál

Po pretekoch FIA strčila hlavu do piesku a odmietla akýkoľvek podiel viny na vzniknutej situácii. Vo svojom vyjadrení uviedli, že sa jazdilo v súlade s pravidlami a všetky tímy mali rovnaké podmienky. K prípadnému pridaniu šikany pred cieľovou rovinkou uviedli, že ho považovali za bezpečnostné riziko, pretože trať nebola testovaná na taký typ modifikácie.

Výsledkom celého cirkusu bolo, že v Indianapolise sa odjazdili už len dva ročníky a následne trať vyradili z kalendára F1. Diváci v USA si na najbližšiu domácu veľkú cenu museli počkať päť rokov, keď sa novým dejiskom pretekov stal Austin v Texase.

   
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Dobré ráno

Dobré ráno: Havran už nie je obvinený, otázka je prečo to tak trvalo

Ako je na tom sloboda slova na Slovensku?

Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Jedného dňa neprídu bociany

Mysleli sme si, že temná budúcnosť ostane scenárom katastrofických filmov, ale nie.


Už ste čítali?